حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

شوراهای محلات تصویر آینده مدیریتی شهر

  • کد خبر: ۶۵۶۲۲
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
شوراهای محلات تصویر آینده مدیریتی شهر
روح ا... قاسم زاده - رئیس اداره شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد
همان گونه که در امتداد تاریخ و عمر اجتماعات بشری، به مرور به ساحت شهر‌ها اضافه شده است، مدیریت شهری نیز به ناچار توجه به این ساحت‌ها را به حوزه وظایف و اختیارات خود افزوده است؛ و امروز با مدیریتی چندساحتی روبه رو هستیم که علاوه بر رفع نیاز‌های جاری و اولیه یک شهر، چون پاکیزه سازی عمومی و تسهیل آمد و شد‌های ترافیکی، به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر نیز باید توجه ویژه‌ای داشته باشد.
 
تمرکز و تأکیداتی که فضای مدیریت شهر‌ها را انسانی‌تر ساخت، شهروند در محوریت آن قرار گرفت و شهر‌ها را به مرور به شهر‌هایی آرام و ایمن برای انسان‌های خودش تبدیل کرد؛ نه عناصر درخدمت شهروندان.
این تورم وظایف، رویکرد‌ها و ساحت‌های چندگانه در سازمان مدیریت شهری، توان برنامه ریزی اثربخش در مراکز تصمیم گیری‌ها را از مدیران شهری گرفته است و شهر‌ها نیازمند مشارکت عمومی، پایدار و سازمان‌مند اجتماعات محلی در تصمیم سازی، نظارت و اجرای پروژه‌ها و وظایف یک شهر شده اند؛ به طوری که تصویر مدیریت آینده شهر‌ها را نمی‌توان بدون حضور منسجم مردم و نهاد‌های اجتماعی تصور کرد.
 
از سوی دیگر تأکید بر تمرکز و توجه به نیاز‌های محلی و در مقیاس کوچک محلی، موجب شده است نیازها، کمبود‌ها و محدودیت‌های کوچک در سایه اولویت‌های بزرگ و طرح‌های بزرگ مقیاس شهری قرار نگیرند و به محاق نروند. حوزه و ساحت‌های اجتماعی همچنین، وقتی به مقیاس‌های کوچک محلی تقسیم می‌شوند، به بالفعل شدن و میدان آمدن حتی کوچک‌ترین ظرفیت‌ها در مقیاس یک محله منجر شده و به خودی خود به تسهیلگر مشارکت اجتماعی برای آحاد جامعه و شهروندانش تبدیل می‌شوند.

«شورا‌های اجتماعی محلات» نمادین‌ترین نهاد و سازمانی است که قرار است این آمال و اهداف را به مقصود برساند. نهادی داوطلبانه، محلی، اجتماع محور، مستقل و جامع، که در ساختار آن تلاش شده است تمامی کلونی‌ها و گروه‌های اجتماعی موجود در یک محله، کرسی مخصوص به خود را در آن داشته باشند. کرسی‌ای که البته از مسیر و فرایندی آزاد و انتخابی به افراد و صاحبانش تعلق گرفته است و اختصاص تبصره‌های ۲۲ و ۳۹ بودجه ای، تغییر ساختار آن از انتصابی به انتخابی و تلاش درجهت آموزش مستمر و معرفی این نهاد و ظرفیت هایش به آحاد شهرنشینان یک شهر، درکنار همت و تلاش مستمر آنان افق پیش روی این نهاد را روشن
نشان می‌دهد.

از نقطه عطف‌هایی که شورا‌های محلات عظمت وجودی خویش را اثبات کرده و به نمایش گذاشته است، برهه ورود کرونا به ایران و شهر مشهد و سایه انداختن رکود بر رونق اقتصادی شهر بود. تلاش ویژه آنان در توزیع بسته‌های بهداشتی و معیشتی، ضدعفونی کردن معابر و شناسایی نیازمندان درمعرض آسیب، اثرات پایدار و ارزشمندی خود بر فضای اجتماعی شهر گذاشت.

پویش مشارکت محور کوچه‌های رنگی در ۷۰ منطقه شهری در نوروز ۱۴۰۰، تلاش درجهت آزادسازی ۱۶۳ زندانی جرایم غیرعمد که در این روز‌های رمضان جاری است، پویش زندگی جاری است که درقالب اهدای خون سراسری انجام گرفت، تسویه حساب بدهی نیازمندان حاشیه شهر و ... همه نشان از ظرفیت بزرگی دارند که درصورت بالفعل شدن، می‌تواند اثر بزرگی بر روح اجتماعی شهر بگذارد.
باری، شورا‌های محلات، تصویر مدیریت آینده این شهر هستند و با همه کاستی ها، بی مهری‌ها و محدود بودن اعتبارات پیش می‌روند و دور نخواهد بود روزی که سهم آنان در مدیریت شهر‌ها با مدیران و ساختار‌های رسمی برابر می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->